Pieróg biłgorajski

Styczeń 18, 2009

pierog1Pieróg biłgorajski

Kolejne podejście do tego słynnego lokalnego przysmaku tym razem, bez smalcu, skwarek etc (tutaj wersja bez skórki) Żeby zrekompensować mu te braki otuliłam go ciastem krucho-drożdżowym. ;-) Ta odchudzona wersja nadzienia jest dużo lepsza. Ze śmietaną smakuje wybornie.

Ciasto:

* 2 szklanki mąki pszennej (280g),
* 150g masła,
* 14 g świeżych drożdży,
* 1 jajko,
* 2 łyżki śmietany,
* 1/2 łyżki cukru,
* 1/4 łyżeczki soli.

Farsz:

* 450 g obranych ziemniaków,
* ok 1-1,5 szklanki śmietany,
* 275 g sera białego tłustego,
* 450 g kaszy gryczanej prażonej,
* 1 łyżka masła (proponuję zwiększyć ilość tłuszczu do ok 125g),
* 3 jajka,
* sól,

* pieprz,
* mięta (niekoniecznie).

+ foremka ok 18x24cm.

1.Przygotowujemy ciasto: do malaksera wrzucamy masło pokrojone na małe kawałki, wsypujemy mąkę, cukier, sól i miksujemy, następnie wrzucamy drożdże, jajko, śmietanę, znowu chwilę miksujemy. Potem zlepiamy wszystko w jedną kulę, zawijamy w folię spożywczą i wkładamy do lodówki.
2. Ziemniaki gotujemy do miękkości w osolonej wodzie. Odlewając wodę ugotowanym ziemniakom, zostawiamy trochę na dnie, tłuczemy, wsypujemy kaszę, dodajemy łyżkę masła, mieszamy, przykrywamy i odstawiamy na pół godziny.
3. Następnie do ziemniaków z kaszą dodajemy ser, śmietanę. Mieszamy, przyprawiamy. Dodajemy jajka i znowu mieszamy.
4. Foremkę wykładamy papierem do pieczenia, a następnie wykładamy dno i brzegi foremki około 1/2 rozwałkowanego ciasta.
5. Na ciasto wykładamy nadzienie, przykrywamy drugim płatem rozwałkowanego ciasta. Nakłuwamy widelcem, smarujemy rozbełtanym jajkiem i pieczemy w 160°C przez około 1,5h.

Można jeść na zimno i na gorąco.

Odpowiedzi: 21 to “Pieróg biłgorajski”

  1. margot Says:

    ale to musi być pyszne

  2. Aga z zapiecka Says:

    Uuuu nie jadłaś pieroga biłgorajskiego?;) No to musisz spróbować ;P
    pozdrawiam

  3. Tilianara Says:

    Muszę kiedyś spróbować, tak apetycznie wygląda :)))

  4. Aklat Says:

    Pieknie wygląda Twój Piróg :) Od jakiegoś czasu zastanawiam się czy nie spróbować go upiec. A oglądając takie apetyczne zdjęcia, chyba się w końcu przełamię :) Zapisuję Twój przepis do wypróbowania :)
    Pozdrawiam

  5. Aga z zapiecka Says:

    Dziewczyny dziękuję serdecznie za miłe słowa :)

    Spróbujcie! Bardzo smaczny w tej wersji, tamten bez skórki trochę ciężki, bo skwarki i smalec.

    Niedługo wybieram się do kultowej restauracji w Biłgoraju, zobaczę jak tam smakuje :)

    Pozdrawiam

  6. Aklat Says:

    A która jest kultowa? O Sitarska chodzi? :)

  7. Aga z zapiecka Says:

    Tak o Sitarską chodzi :)
    Pozdrawiam

  8. margot Says:

    właśnie sobie wydrukowałam i w weekend postaram się zrobić bo bardzo mnie kusi

  9. Aga z zapiecka Says:

    Margot :) będę z niecierpliwością czekać na Twój komentarz, pozdrawiam

    Dodam, że lepiej dać szklankę śmietany niż 3/4. :)

  10. margot Says:

    Aga jeszcze nie robiłam ,ale co się odwlecze to nie uciecze ,produkty już mam

  11. Aga z zapiecka Says:

    Hej Margot :) A ja wczoraj upiekłam w wersji bez kartofli i bez skórki tzw bychawski, smaczny ale to nie do końca ten smak którego szukam :)

  12. margot Says:

    Aga ,ale to jest smaczne
    Ja zrobiłam wg przepisu ,tylko miałam trochę więcej ziemniaków(ciut więcej) a ciut mniej kaszy gryczanej
    A i jak będę robić drugi raz ,to dam 1-2 duszone cebule

  13. Aga z zapiecka Says:

    Margot to takie gorące zjadasz? można oczywiście, ale jak się wtedy kroi? dodałaś więcej tłuszczu?
    Bardzo się cieszę, że Ci smakuje :) Pozdrawiam

  14. Aga z zapiecka Says:

    Aha, spróbuj koniecznie z odrobiną masła czosnkowego :)

  15. margot Says:

    tak ,za raz spróbuje
    ,bo to spora porcja wyszła

  16. młoda Says:

    jutro rano tylko lecę po ser i biorę się za pieczenie:) jakieś rady dla początkującej…???

  17. Aga z zapiecka Says:

    Hmm.. z tego przepisu pieróg wychodzi dobry ale jeszcze nie jest do końca taki jakbym chciała :) dlatego za każdym razem coś zmieniam, jak będę piekła kolejny raz to na pewno skorzystam ze wskazówek Aklat http://zapiecek.wordpress.com/2008/12/06/pierog-bilgorajski-bez-skorki-czyli-lysy/ i zamiast suchej kaszy dodam ugotowanej.
    Generalnie nie ma się czego bać :)

  18. młoda Says:

    rewelacja!!! absolutna!!!
    już dawno przymierzałam się do zrobienia czegoś takiego ale bałam się niesprawdzonych przepisów… masz rację następnym razem dodam ugotowaną wcześniej kasze:)
    Aga – będą jakieś przepisy na Wielkanoc? a może już są a ja ich nie znalazałm:)
    pozdrawiam

  19. Aga z zapiecka Says:

    Bardzo się cieszę Agnieszko! :)
    A co się tyczy przepisaów na Wielkanoc, może coś się pojawi przed świętami, ale obawiam się, że wysyp będzie PO świętach ;)
    Chciałabym zrobić 2 mazurki, robiłam je już w ubiegłym roku wyszły ekstra ale nie miałam kiedy ich uwiecznić :| Mam na oku jedna babkę, dość czasochłonną. Nie wiem co będzie „na słono”, muszę dopiero poszukać inspiracji, a czasu ostatnio jak na lekarstwo..
    Przypomniałam sobie właśnie :) mam 1 przepis świąteczny.. na paschę, trochę zmodyfikowany bo z galaretką na wierzchu, sama zobacz http://zapiecek.wordpress.com/2008/04/25/sernik-na-zimno-w-starym-stylu/ robiłam w ubiegłym roku na święta.

  20. młoda Says:

    a mogłabyś podesłać ma na maila te swoje ubiegłoroczne przepisy na mazurki??? proszę:)

  21. Aga z zapiecka Says:

    Oczywiście, jutro Ci prześlę :)


Dodaj komentarz

Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

Join 89 other followers

