Śmietanowiec

Marzec 5, 2009

smietanowiec-z-truskawami1smietanowiec-z-truskawami2

Śmietanowiec

Kiedyś moim ulubionym deserem był sernik na zimno z obowiązkową galaretką na wierzchu, najlepiej wiśniową. A śmietanowiec to był hit lat 90-tych w mojej rodzinie (zwłaszcza wśród młodzieży).

Porcja na tortownicę o średnicy 23-24cm:

* 1 szklanka mleka,
* 80g cukru (około 1/2 szklanki),
* 2 lub 3 galaretki różnokolorowe,
* 0,5 l śmietany np. 18%,
* 2 pełne łyżki żelatyny,
* około 0,5 szklanki wody.

1. Galaretki rozpuszczamy w około 1-1,5 szklanki wody, gdy wystygną przelewamy do głębokich talerzy i odstawiamy do stężenia.
2. W tym czasie jak tężeją galaretki przygotowujemy część śmietanową, gotujemy mleko z cukrem. Gdy się zagotuje odstawiamy do przestudzenia.
3. Wlewamy pół szklanki zimnej wody do małego rondelka i wsypujemy żelatynę, podgrzewamy na wolnym ogniu ciągle mieszając aż do momentu gdy żelatyna zupełnie się rozpuści (jednak nie należy doprowadzic do wrzenia). Mieszamy ze śmietaną. Następnie łączymy z przestudzonym mlekiem.
4. Gdy galaretki stężeją ostrożnie wyjmujemy je z talerzy i kroimy w kostkę. Tak przygotowane galaretki wrzucamy do tortownicy i zalewamy masą śmietanową. Odstawiamy do lodówki do stężenia.

Przepis mojej cioci Basi :*

* Na zdjęciach śmietanowiec w wersji torcikowej z truskawkami i biszkoptami (zrobiony z 1/2 porcji w tortownicy o średnicy 18cm).

Odpowiedzi: 23 to “Śmietanowiec”

  1. andzia-35 Says:

    Ale piękny Ci wyszedł:))))Aż ślinka cieknie, tym bardziej, że wieki nie jadłam tego ciacha:))
    Robiłam dzisiaj placki serowe…tym raze zdołałam zrobić zdjęcie….tak sobie myślę, że z jagodami były by pyszne:)))Buziaki:)))

  2. asieja Says:

    ale cudnie kolorowy! :-)

  3. Aga z zapiecka Says:

    Dziękuję dziewczyny :-)

    Andziu, placki z twarożkiem? W takim razie będę ich wypatrywac u Ciebie :)

    Pozdrówka

  4. poswix Says:

    Śmietanowiec? Chyba stachanowiec… Tyle pyszności jedengo dnia. Gratuluję pracowitości i oczywiście zdolności kulinarnych. :-)

  5. Aga z zapiecka Says:

    Poswix, ;-)
    Robiłam to ciasto latem, w sezonie truskawkowym, w czerwcu ubiegłego roku, a dzisiaj pozwalam sobie wrzucic na bloga :)
    Nie jest to deser pracochłonny, około 20 minut aktywnej pracy ;-P
    Pzdr

  6. aska Says:

    ale cudo! takie ptasie mleczko domowe :)

  7. zemfiroczka Says:

    Wiesz co? to nieludzkie pokazywać teraz truskawki! ;)P

    Pysznie to wygląda!

  8. Olalala Says:

    Wygląda nieziemsko :)! Cudowne zdjęcia i cudowny kolorowy deserek :). A najbardziej to mi się podobają te truskawki. Tak dawno ich nie jadłam! Mniam :)…

  9. gania76 Says:

    Wygląda świetnie – chętnie bym zjadła kawałek. Pozdrawiam!

  10. tucha Says:

    hmm, mam w domu wszystkie składniki na takie cudo, 20 minut pracy mówisz…

  11. Tilianara Says:

    Pięknie się prezentuje :) A te truskawki na wierzchu … buuu jak Ty mnie dręczysz, Kobieto!

    Mogę wpaść na kawałeczek? :)

  12. Aga z zapiecka Says:

    @aska dzięki, ptasie mleczko, panna cotta ;)

    @zemfiroczka, ależ mi przykro ;)

    @Olalala, dziękuję
    aha, to u Ciebie złapałam głoda na galaretki :)

    @Ganiu, dzięki :)

    @tucha, dla mnie 20 dla Ciebie…15? ;)

    @Tilia, wpadaj na truskawki, możesz nawet zabrać ze sobą seromakowca :P

    Buziaki dziewczęta i miłego weekendu!

  13. Majana Says:

    O jejku, piękny jest! Też zawsze lubiłam śmietanowca! Zdałam sobie sprawę, ze wieki go nie jadłam! Cudownie wygląda u Ciebie :) Mogę sie wprosić na kawałek?

  14. tucha Says:

    ech, tego mi było trzeba :)
    akuratne do niedzielnej kawy

  15. Aga z zapiecka Says:

    @Majanko, dziękuję! pewnie wpadaj na kawałek albo dwa :)

    @tucha, bardzo się cieszę. Zapewniam Cię, że ten deser lubi także inne dni tygodnia ;P

  16. Notme Says:

    Jaki śliczny ten Śmietanowiec, taki kolorowy. :)I ja też lubię serniki na zimno i desery takie jak ten, przepis wypróbuje na pewno. :))

    Pozdrawiam serdecznie!

  17. Aga z zapiecka Says:

    Witaj Notme :) Dziękuję za miłe słowa, a śmietanowca oczywiście bardzo polecam!

    Pozdrawiam cieplutko
    Aga

  18. emerencjanna Says:

    Tak popatrzyłam na zdjęcia, poczytałam i chyba upiekę sobie taki ;)

  19. Aga z zapiecka Says:

    ale śmietanowca naprawdę nie trzeba piec ;) on jest superenergooszczędny ;)

    Polecam i pozdrawiam serdecznie!
    Aga

  20. emerencjanna Says:

    Oj, chodziło, że zrobię. Metafora taka :)

  21. Aga z zapiecka Says:

    Wiem :)

  22. dzięki za uperprzepis!!!:) Says:

    Witaj! natrafiłam na Twój przepis zaraz po tym, jak mój Ukochany poprosił o ciasto śmietankowe na biszkopcikach:)właśnie wstawiłam całość do lodówki, zapowiada się bajecznie!Wykorzystałam pół na pół- śmietanę 30% i 18%, a ponieważ nie miałam zbyt dużo żelatyny, do śmietany wlałam ostudzoną lekko galaretkę agrestową, która delikatnie zabarwiła masę na zielono.Efekty zobaczymy, jak Luby wróci z pracy, mam nadzieję, że będzie zachwycony, tym bardziej, że zdobyłam już całkiem tanie truskawki:D pozdrawiam i czekam na kolejne inspiracje deserowe:)

  23. zauberi Says:

    dzisiaj robiłam śmietanowca wg Twojego przepisu, ponieważ nie miałam tyle śmietany dałam trochę sera białego, wyszedł bardzo dobry :)


Dodaj komentarz

Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

Dołącz do 90 obserwujących.

