Pieróg biłgorajski bez skórki czyli łysy

Grudzień 6, 2008

pirog bilgorajski lysy

Pieróg biłgorajski

Znany też jako piróg biłgorajski albo krupniak. Ten staropolski wypiek gościł na stołach podczas świąt i innych wyjątkowych okazji. Jest to rodzaj placka, który swym wyglądem przypomina pasztet. Masa jest zwarta, ale z łatwością daje się pokruszyć. Można podawać z jogurtem naturalnym.

Porcja na foremkę o wymiarach 17x25cm.

* około 50 dag ziemniaków (obranych),
* około 25 dag sera białego, tłustego i zwartego,
* około 50 dag kaszy gryczanej,
* około 1-1,5 szklanki kwaśnej śmietany,
* około 10 dag słoniny (następnym razem zastąpię masłem),
* sól,
* pieprz,
* mięta,
+1 jajko na skórkę.

1. Ziemniaki ugotować, odlać wodę, zostawiając odrobinę na dnie. Ziemniaki przecisnąć przez praskę, wsypać kaszę, wymieszać, przykryć. Odstawić na 30 minut.
2. Słoninę stopić na skwarki, dodać do ziemniaków (skwarki wrzuciłam w całości, a tłuszczu dałam tak około 1/2).
3. Następnie wrzucić pokruszony ser, przyprawy (do smaku), śmietanę. Dokładnie wymieszać. Przełożyć do formy wysmarowanej masłem i wysypanej bułką tartą, z wierzchu posmarować rozmąconym jajkiem.
4. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 190°C. Piec +/- 2 h (po około godzinie można przykryć folią aluminiową, żeby się nie przypiekło).

Przepis wielokrotnie modyfikowałam w poszukiwaniu najlepszych proporcji, póki co wersja którą podał Karol Okrasa najbardziej mi odpowiada.

Odpowiedzi: 12 to “Pieróg biłgorajski bez skórki czyli łysy”

  1. Aklat Says:

    Pyszny jest! Dokładnie taki jak lubię. Minimalnie go zmodyfikowałam: zrobiłam z połowy porcji i dodałam jedno jajka, a słoninę zastąpiłam masłem.
    Z masłem czosnkowym smakuje obłędnie🙂

  2. Aga z zapiecka Says:

    O miło mi bardzo🙂 I zrobiłaś bez skórki? A jak kasza gryczana, bo mi czasami wychodzi twardawa na brzegach jak piekę bez skórki.. więc piekę teraz ze skórką🙂

  3. Aklat Says:

    Teraz dopiero zauważyłam, że w Twoim przepisie kaszy się nie gotuję, a ja dodałam ugotowaną🙂 Więc twarda nie była, za to zrobiła się bardzo fajna skorupka na wierzchu🙂

  4. Aga z zapiecka Says:

    Aha, ale po ostudzeniu konsystencję miał zwartą, można było cienko kroić? Bardzo jestem ciekawa

  5. Aklat Says:

    Cienko nie próbowałam, kroję na 1-1,5 cm grubosci plastry i nic się nie kruszyło🙂

  6. Aga z zapiecka Says:

    dziękuję za odpowiedź🙂 jak będę piekła znowu to spróbuję zrobić tak jak Ty, pozdrawiam!

  7. joasia Says:

    Pycha !!! Pieróg smakuje obłędnie , polecam!

  8. policeman69 Says:

    Witaj ponownie Agnieszko.🙂 Co do pierogu czy pirogu🙂 w mojej rodzinie obowiązują obie nazwy. Mam zamiar na święta najblizsze zrobić prezent swoim rodzicom w postaci piroga. Dziś pokusiłem się aby potwierdzić przepis, który pamiętam z dzieciństwa🙂 Problem miałem z farszem, z tego co wiekowi ludzie już powiedzieli to farsz eobiony był w taki sposób, iż do ugotowanych i poduszonych ziemniaków dodawał się kaszę gryczną surową doprawiało przysmażoną cebulką a nastepnie całość solą i pieprzem. Zaś po zawinięciu farszu w cieście ciasto na zewnątrz smarowało się roztrzepanym jajem🙂 kurzym po czym wkładało do pieca🙂
    Jak zrobię

  9. San Says:

    Smaczny, a jeszxcze smaczniejszy nastepnego dnia przesmazany na masle. Ale chyba bilgorajski krupiak jest bez miety, z mieta to chyba krupiak krzeszowski. Pozdrawiam

  10. z_boku Says:

    Wersja bez skorki nosila nazwe golasa. Stad i powiedzenie : udal sie jak babce golas.


  11. Twój przepis zrobił na mnie spore wrażenie. Uwielbiam stare przepisy!
    Pozdrawiam!

  12. arleta Says:

    moja babcia pieróg piecze już na pamieć , to smaczne i zdrowe danie polecam zwłaszcza tym którzy nie lubią kaszy pieróg sprawi że zmienia preferencje


Skomentuj

