Ciemny wiejski chleb

Marzec 1, 2009

chleb-ciemny-wiejski

chleb-ciemny-wiejski-2

Ciemny wiejski chleb

W ramach Weekendowej Piekarni #21 upiekłam chleb ciemny wiejski, wyszukany przez Margot na stronie Petry. Cóż mogę powiedzieć o nim, jest smaczny, prosty i jednodniowy! Dziękuję Margot!🙂

Składniki:

* 10g drożdży świeżych,
* 5 g cukru,
* 12,5 ml wody (2 i pół łyżeczki),

* 200g mąki pszennej chlebowej,
* 50 g mąki pszennej razowej,
* 90g mąki żytniej razowej,
* 35g białej mąki żytniej,
* 250g wody,
* 20g miodu,
* 5g masła,
* 9g soli,
* 35g zakwasu (odświeżonego).

1. W 12,5 ml wody rozpuścić drożdże z cukrem. Odstawić.
2. Wszystkie mąki przesiać do miski, z tego połowę (zagapiłam się i dałam całą mąkę) dobrze wymieszać z 250g wody i odstawić na 30 min (autoliza).
3. Po tym czasie dodać rozpuszczone drożdże, pozostałą mąkę oraz miód, masło i zakwas. Wszystko wyrabiać robotem około 4 minut. Aż utworzy się kula ciasta  (musiałam dodać 1 łyżkę mąki pszennej pełnoziarnistej, gdyż konsystencja ciasta była zbyt luźna). Następnie dodać sól i wyrabiać jeszcze ok. 5 minut.
4. Ciasto przełożyć do lekko naoliwionej miski, przykryć ( najlepiej wkładając do foliowej torebki) i odstawić na 45 min.
5. Z ciasta uformować kulę, przykryć i odstawić na 5-10 min.
6. Po tym czasie uformować bochenek i ułożyć złączeniem do góry w dobrze omączonym koszyku.
7. Jeszcze raz odstawić do rośnięcia  (u mnie to trwało około 40 minut).
8. Rozgrzać piekarnik do 240°C. Chleb naciąć według upodobania i piec z parą przez 15 minut, następnie zmniejszyć temperaturę do 200°C i piec jeszcze przez 15-20 minut.
9. Upieczony chleb popukany od spodu wydaje głuchy odgłos. Po upieczeniu chleb należy dobrze wystudzić na kratce.

WeekendowaPiekarnia

Odpowiedzi: 11 to “Ciemny wiejski chleb”

  1. Bea Says:

    Piekny jest! tez go upieke, ale dopiero w przyszlym tygodni, bo 3 chlebow absolutnie bysly nie zjedli😉

    Pozdrawiam!

  2. Bea Says:

    PS. mialo byc : ‚bysmy’😉

  3. .agatka. Says:

    bardzo mi się Twój chleb podoba, pięknie wyrośnięty, pięknie nacięty :o)
    a mi się zakwas kłania😀

  4. margot Says:

    śliczny Aga ,wygląda jak z reklamy dobrej piekarni🙂

  5. Aklat Says:

    Piękny! Dobrze, że mam w domu taki sam, mogę sobie pajdę ukroić i nie zazdrościć wypieku🙂

  6. An-na Says:

    Aga, śliczny Ci wyszedł, popisowy, Margot ma rację🙂

  7. Aga z zapiecka Says:

    Dziękuję😀

    Cieszę się, że w ten weekend udało mi się z Wami upiec ten pyszny chleb.

    Pozdrawiam
    Aga

  8. poswix Says:

    Przesliczne, masz naprawdę duży talent do formowania bochnków!🙂

  9. zawszepolka Says:

    Brawo Aga! :))))) Kurcze musze go upiec i ja bo wyglada pysznie🙂 Tylko najpierw zjemy ten z pasternakiem bo ten wiejski pewnie najlepszy swiezy :)))))
    PS
    Napisz jeszcze raz ze masz zamojskiego cebularza to Cie udusze :DDDDD

  10. Aga z zapiecka Says:

    Hehe już nie mam😛 bo zjadłam

    Poswix bardzo dziękuję za „dusery”🙂

  11. kass Says:

    Piękny! Bardzo ładnie wyrósł, mój tez poszalał…aż pękł…pozdrawiam.


Skomentuj

