Buchty z jabłkami

Marzec 29, 2009

buchty-1

Buchty z jabłkami

Ten przepis dedykuję mojej Cioteczce Wandzi.

Buchty z jabłkami (najczęściej z malinówkami), piekła w piecu chlebowym moja Babcia, a ich smak znała cała rodzina. Puszyste, pachnące i delikatne. Do tego kawa inka przyrządzona na mleku.

Udało mi się odtworzyć ich smak dzięki przepisowi znalezionemu u Liski.

Porcja na tortownicę o średnicy 24-26cm:

* 3 żółtka,
* 40 gram cukru,
* 250 g mąki,
* 10 g świeżych drożdży,
* 1/2 łyżeczki soli,
* 1/2 szklanki mleka (ok. 125 ml),
* 50 g masła, roztopionego i ostudzonego,
* 2 jabłka.

1. Żółtka utrzeć z cukrem na kogel-mogel. Dodać lekko podgrzane mleko, wyrośnięte drożdże i sól, a następnie mąkę. Zagnieść gładkie ciasto. Na końcu dodać masło. Dokładnie wyrobić. Przełożyć do miski, przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia (ok. 2 h).
2. Jabłka obrać, usunąć gniazda nasienne, pokroić w kostkę.
3. Gdy ciasto wyrośnie, odrywać kawałki o wadze ok. 40 g – ręce maczać w tłuszczu, bo ciasto jest raczej klejące, ale nie należy dosypywać mąki. Formować bułeczki, wkładając w środek każdej łyżkę jabłek.
4. Bułeczki układać w wyłożonej papierem do pieczenia formie tak, by się lekko stykały. Odstawić do wyrośnięcia na ok. 1 h.
5. Wyrośnięte buchty posmarować białkiem rozmąconym z łyżką mleka, a następnie wstawić do piekarnika nagrzanego do 180°C i piec +/- 20-30 minut, należy sprawdzać drewnianym patyczkiem czy ciasto w środku nie jest surowe.

Odpowiedzi: 29 to “Buchty z jabłkami”

  1. Bea Says:

    Piekne buchty! Jakie rumiane! Z jablkami jeszcze nie kosztowalam🙂

    Pozdrawiam!

  2. zawszepolka Says:

    Aga przebi piatke🙂 To tez moje ulubione tylko u nas piecze je Mama🙂 A Twoje wygladaja na mega puszyste i baaaardzo smaczne!
    Pozdrawiam cieplo🙂

  3. Aga z zapiecka Says:

    @Bea, a więc spróbuj😉

    @Zawszepolko, bo takie były – pyszne i megapuszyste, doskonały przepis🙂

    Pozdrawiam
    Aga

  4. poswix Says:

    przepiękne🙂 delikatne.. prawdziwe kobitki z klasą🙂

  5. margot Says:

    Co za ciasto ,normalnie przełykam ślinę
    Piękność

  6. aga-aa Says:

    cóż ja mogę napisać skoro już wszystko napisane, wyglądają przepysznie

  7. An-na Says:

    Niech żyją buchty! Wszystkie już chyba piekłyśmy z tego przepisu🙂 Pyszne buły! A Twoje – piękne po prostu!

  8. Aga z zapiecka Says:

    Dziękuję pięknie za serdeczności🙂
    A przepis cud, miód, perełka!😉 Żałuję, że tak późno się za niego zabrałam..

    Pozdrawiam

  9. Liska Says:

    Aga, nawet nie wiesz, jak bardzo się cieszę, że ten przepis Ci się spodobał. Kiedy go znalazłam w bardzo starej książce kucharskiej, myślałam o tym, jak fajnie by było wskrzesić go i sprawić, by smak tych bucht pojawił się w naszych domach na nowo. Dla mnie jest on właśnie taki staropolski, w dobrym znaczeniu tego słowa, oparty na dawnych tradycjach i kulturze. Tym bardziej mi miło, że został dostrzeżony i cieszy się powodzeniem.
    Pozdrawiam serdecznie!

  10. Marcela Says:

    Qué maravilla Aga! Una delicia seguramente también…
    No me digas que también hiciste la carpeta a crochet (ganchillo)! Bellísima.
    Rellenos con manzana? Pero manzana cómo, previamente cocida o natural? Disculpa que no entienda más.
    Mis primeros buchty, rellenos con mermelada de ciruela, fueron un fracaso documentado (se escapó la mermelada). Tengo que probar de nuevo, y quizás mejor con otros rellenos.🙂
    Muchos saludos y espero que andes muy bien,
    Marcela

  11. konwalia1952 Says:

    Agusiu!!! dzięki za przepis, i znów wracają cudowne chwile, kiedy jadłam takie bułeczki, identyczne jak na zdjęciu. Cieszę się, ze masz taką pasję, bo przy okazji ja się „podciągnę” w gotowaniu…c.wanda

  12. tucha Says:

    śliczności, normalnie ślinotok mam😛

  13. Aga z zapiecka Says:

    @Lisko, cała przyjemność po mojej stronie🙂 gdy szukam smaków kuchni mojej Babci poszukiwania zaczynam u Ciebie🙂
    Pozdrawiam cieplutko!

    @Marcela, gracias por tus cumplidos🙂 se los entrego a mi madre que es ella quien hizo esta carpeta🙂
    En cuanto a las buchty, yo he puesto la manzana pelada, descorazonada y cortada en cuadrados, sin cocer. Pero puedes caramelizarla (sobre todo cuando está un poco ácida).
    Tal vez has puesto demasiado mermelada?😉
    No te rindas🙂

    Saludos y buenos dias!
    Aga

  14. Aga z zapiecka Says:

    Ciociu :-)) smakują jak te sprzed lat..
    Buziaki!

    Tucha🙂 zrób Misiowi, ucieszy się
    Pozdrawiam

  15. asieja Says:

    cudownie wyglądają
    juz sobie wyobrażam ten ich zapach..

  16. Kuchasia Says:

    Ciasto drożdżowe, jabłka, kawka czego można chcieć więcej…..rozmarzyłam się🙂

  17. Tilianara Says:

    Boszzzz, ja chcę jedną, tylko kawałeczek – nie dręcz mnie – podeślij choćby słodkie okruszki🙂

  18. Aga z zapiecka Says:

    Kuchasiu masz rację, można się rozmarzyć🙂

    Tiliu, ja zawsze dla Ciebie odkładam kawałek..😉

    Pozdrawiam!🙂

  19. zemfiroczka Says:

    O mniami!🙂

    Dałaś o połowę mniej drożdży niż u Liski?
    A tych instant ile dać – pół opakowania?

    pozdr

  20. Aga z zapiecka Says:

    Ano dałam🙂 już liczę instant to będzie 1/2 łyżeczki. Pół opakowania instant (1 łyżeczka) to odpowiednik 25g świeżych.

    Pozdrawiam

  21. Majana Says:

    Piękne buchty! Robilam z powidłami,ale Twoja wersja także niezwykle mi się podoba🙂 Och, pysznie musiały pahchnieć🙂 Pozdrawiam.

  22. sielena Says:

    a ja zawsze polowałam na tą środkową.. mniam🙂


  23. ujrzałam środek i wymiękłam! ach!🙂

  24. Olalala Says:

    No cudne😉. Bo co tu więcej gadać :)? Cokolwiek powiem i tak będzie to za mało🙂.

  25. Emma Says:

    Ale to smakowicie wyglada. Ten środek jabłkowy… pychotka. Nigdy nie robiłiłam tego ale chyba musze spróbowac bo ta fotka nie da mi spokoju😉

  26. Aga z zapiecka Says:

    @Majanko, dziękuję🙂 rzeczywiście pachną cudnie. I oczywiście polecam z jabłkami.

    @sielena🙂 miło mi Cię widzieć tutaj! Buziaki

    @Ally🙂 polecam, troszkę trzeba na nie poczekać, ale pracy niewiele (o ile korzystamy z robota kuchennego).

    @Olalala dzięki, szybko zniknęły to jest jeden z naprawdę nielicznych przepisów które trzeba robić z podwójnej porcji🙂

    @Emma, spróbuj są wspaniałe🙂

    Pozdrawiam wiosennie!

  27. młoda Says:

    właśnie wyrastają w misce pod stołem:)…pochwale jak spróbuje:)
    pozdrawiam

  28. Aga z zapiecka Says:

    Jeszcze nie spróbowałaś??😉


Skomentuj

