Baba wielkanocna Mamy Żakowej

Kwiecień 5, 2009

babka

Baba wielkanocna Mamy Żakowej

W ramach rozgrzewki przedświątecznej upiekłam babę. Baba wyszła bardzo puszysta, delikatna i pachnąca. Szybko znika. Przepis pochodzi z książki „Łasuch literacki” Małgorzaty Musierowicz.

Składniki na 1 formę babkową (o średnicy 21cm, wysokości 10,5cm):

* 25 dag mąki,
* 1/2 szklanki mleka,
* 7 dag cukru,
* 1 jajko,
* 1 żółtko,
* 15 g świeżych drożdży,
* 35 g rozpuszczonego masła,
* garść rodzynek,
* garść kandyzowanej skórki pomarańczowej drobno pokrojonej.
* 1 łyżeczka esktraktu z wanilii.

+ lukier cytrynowy.

Wykonanie:

1. Mleko podgrzać. Drożdże rozetrzeć z łyżeczką cukru, dodać do ciepłego mleka, wrzucić łyżkę mąki, wymieszać i odstawić na 10 minut.
2. Cukier utrzeć z  jajkiem oraz żółtkiem.
3. Rodzynki przepłukać i osączyć.
4. Rozczyn przelać do dużej miski, dodać kogel – mogel oraz mąkę. Wymieszać dobrze wszystkie składniki.
5. Dodać bakalie, przestudzone masło oraz ekstrakt (ewentualnie cukier wanilinowy). Można dodać skórkę startą z 1 cytryny. Wyrabiać tak długo aż ciasto będzie gładkie i lśniące. Przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia (ma podwoić swoją objętość).
6. Wyrośnięte ciasto przełożyć do wysmarowanej masłem formy.  Znów odstawić do wyrośnięcia.
7. Piec w temperaturze 180- 200°C około 25 minut. Ostudzić na kratce.

Kuchnia Wielkanocna 22.III. - 25.IV.2009

Odpowiedzi: 29 to “Baba wielkanocna Mamy Żakowej”

  1. An-na Says:

    Ja się uczyłam piec drożdżowe ciasto na przepisach Musierowicz, bo wcześniej mi się nie udawało🙂

    Piękna Ci wyszła ta baba, gratuluję!

  2. Aga z zapiecka Says:

    Dzięki Aniu🙂

    Muszę popracować nad techniką lukrowania😉

  3. Liska Says:

    Lubię bardzo tę książkę! Piękna baba.

  4. Aga z zapiecka Says:

    Lisko dziękuję. Tak się składa,że mam ją dzięki Tobie..😉

  5. zemfiroczka Says:

    Zgrabna z niej babka i taka ponętna😉

  6. poswix Says:

    Wszystki cudu, miody i orzeszki z całego świata nie są w stanie opisac urody tej babki…🙂 Cudowna!🙂

  7. Bea Says:

    Wyglada cuuudnie! Nigdy jeszcze nie pieklam sama takiej drozdzowej baby… Czy myslisz ze moze nie wyjsc? Czy powinna sie udac?😉

  8. Zwegowani.pl Says:

    piękna babka. cieszę się, że przepisy wielkanocne już się pojawiają, bo jeśli nam nie wyjdzie tak puchate i pachnące ciasto, to możemy ja chociaż wirtualnie posmakować😉

  9. zawszepolka Says:

    No Baba na medal!🙂 Bardzo bym chciala teraz byc pozczestowana jednym kawalkiem. No dobra dwoma – jeden dla Polowka da sie?? :))))

  10. asieja Says:

    piękna jest
    wcale się nie dziwię,
    że szybko znika

  11. Mafilka Says:

    Dmuchnę sobie znowu na tę książkę, żeby ją odkurzyć…😉
    Baba jak malowanie🙂

  12. Aga z zapiecka Says:

    @oczko, trochę nad nią pracowałam😉

    @poswix, dziękuje pięknie🙂

    @Bea, na dwoje babka wróżyła😉
    PS A czemu miałaby nie wyjść?? Zatrudniasz kićka i idzie jak po maśle🙂

    @Zwegowani, częstuj się proszę🙂 może kawę do tego?

    @zawszepolko, no nie wiem, nie wiem.. Twój Połówek czekoladowym ciachem nie chciał się podzielić😉
    A co tam znaj moje dobre serce :))

    @Asieja, dziękuję🙂 szybko znika bo taka lekka i niewinna🙂

    @Mafilka, dziękuję a książkę koniecznie odkurz!

    Pozdrawiam serdecznie i słodkich snów życzę
    Aga

  13. Majana Says:

    Jest piękna! Na wielkanocny stół po prostu idealna !:) Pozdrawiam ciepło🙂

  14. Olalala Says:

    Wygląda cudnie! Śliczna🙂. Taaaka wysoka i ten lukier :)… Ahh, właśnie taka baba powinna stać na stole w Wielkanoc🙂.

  15. Bea Says:

    Dzieki Aga! W takim razie sprobuje moich (czytaj : Kiciowych…) sil😉
    A babki takiej drozdzowej jeszcze nigdy nie pieklam, wiec faktycznie na dwoje babka wrozyla😉

    Pozdrawiam!

  16. Tilianara Says:

    Baba pierwsza klasa🙂 Nie mogę zupełnie zdecydować się na jakiś przepis na babę, więc może Twoje cudo upiekę🙂 Jaką miałaś foremkę?

  17. Aga z zapiecka Says:

    @Dziękuję Majanko🙂

    @Olalala, dziękuję ślicznie🙂

    @Bea, spróbuj, ja mam jeszcze jedna w planach, kto wie czy jutro się za nią nie zabiorę, bardzo lubię baby drożdżowe🙂

    @Tilia, dzięki😉 jak lubisz puszyste, delikatne to z tej będziesz zadowolona.
    Aha piekłam w szklanej foremce z tuleją o średnicy 21cm a wysokości 105mm🙂

    Pozdrawiam serdecznie!

  18. Aklat Says:

    Piękna baba, i polukrowane bardzo ładnie🙂 A przepis wygląda na prosty, może też bym upiekła ;-?

  19. Aga z zapiecka Says:

    Aklat, jak masz chętkę na babkę to polecam🙂

  20. Notme Says:

    Drożdżowej babki też nie piekłam, ale lubię wypieki drożdżowe.🙂 Smacznie się prezentuje.🙂

    Pozdrawiam serdecznie!

  21. Aga z zapiecka Says:

    Dzięki Notme, również pozdrawiam🙂

  22. Tilianara Says:

    No to jeszcze jedno pytanko – pamiętasz może czasy wyrastania – najpierw w misce, potem w foremce?🙂 Właśnie próbuję sobie jakoś zaplanować czas przygotowań :)))

  23. Aga z zapiecka Says:

    Hej Tiliu, przepraszam nie było mnie w domu😉 u mnie trwało to całkiem sporo, 3-4h w sumie. Dokładnie nie powiem, bo przy drugim wyrastaniu trochę sie zagapiłam… 😉
    Pozdrawiam
    Aga

  24. Tilianara Says:

    Dziękuję, spoko, ja będę piec babki dopiero w sobotę, bo to i tak na niedzielę i poniedziałek babeczki🙂

  25. młoda Says:

    robiłam ją w Wielką Sobotę – doskonała!!!

  26. Aga z zapiecka Says:

    :)))

  27. Bea Says:

    Zapomnialam napisac, ze i ja upieklam ja, niestety ‚na wydanie’ wiec zdjec nie mam:/ babka z tego przepisu naprawde wszystkim bardzo posmakowala! Dziekuje🙂

  28. Wielkanoc Says:

    Ja co Wielkanoc robię babkę wg przepisu mojej mamy taką na proszku do pieczenia. Ale w tym roku zaryzykuję i zrobię drożdżową wg Mamy Zakowej. Raz kozie smierc….


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: