Tort Pavlova

Czerwiec 19, 2009

pavlova

Tort Pavlova

Pavlova to bardzo prosty, szybki i lekki deser. W sam raz na lato🙂 Składa się z bezy, bitej śmietany oraz  owoców (w moim przypadku były to truskawki, ale można do niego użyć także owoców kiwi, malin, jeżyn, czerwonej porzeczki etc.).

Nie wiadomo kto pierwszy go wymyślił. W 1929 została wydana książka pt. „Home cookery for New Zealand” zawierająca przepis na tort bezowy z nadzieniem owocowym i chociaż ów deser nie nazywa się Pavlova, to jest do niego bardzo podobny. Nowozelandczycy twierdzą, że Australijczycy wykorzystali ich przepis, zmieniając mu jedynie nazwę. Według wersji australijskiej, deser ten został stworzony przez kucharza Herberta Sachse z Hotelu Esplanade w Perth w 1935 roku.

Wiadomo na pewno, że jego nazwa pochodzi od nazwiska rosyjskiej tancerki baletowej – Anny Pawłowej. Deser lekki jak Pavlova.

Porcja dla 4-6 osób:

* 4 średnie białka,
* 200 g cukru pudru.
* 400 g śmietany kremówki (u mnie 30%),
* około 500-700g owoców (truskawki, jeżyny, maliny, czerwone porzeczki, kiwi etc).

1. Białka ubić, aż powstaną niezbyt sztywne wierzchołki. Wsypywać po trochu cukier. Ubijać pianę na średnich obrotach jeszcze około 10 minut, aż stanie się sztywna, gładka i lśniąca.
2. Piekarnik rozgrzać do 150°C. Blachę wyłożyć papierem do pieczenia, wyłożyć ciasto bezowe, tak by tworzyło +/- koło o średnicy 22cm. Piec w piekarniku przez 30 minut, następnie zmniejszyć temperaturę do 120°C i piec przez kolejne 45 minut.
3. Wyłączyć piekarnik, zostawić w nim bezę do ostygnięcia na około 4-5h. Powinna być częściowo upieczona w środku, upieczona od spodu ( czyli powinna odchodzić od papieru), chrupka po brzegach i trochę popękana.
4. Bezę wyłożyć na talerz. Śmietanę ubić na lekki krem i wyłożyć na spód bezowy. Na wierzchu porozrzucać oczyszczone i opłukane owoce. Podajemy natychmiast.

* Przepis inspirowany tortem Pawłowej z owocami jagodowymi wg przepisu Michel Roux.

Odpowiedzi: 25 to “Tort Pavlova”

  1. ewena Says:

    Wow, mój ulubiony, najwspanialszy na świecie deser! Ale za tydzień i ja planuję zrobic:))

  2. viridianka Says:

    u mnie byla osttanio pavlova na dzien mamy, nastepna bedzie za pare dni na dzien taty :))

  3. Gosi@ Says:

    pieknie wyglada :))) ja ,musze przyznac ,nigdy Pavlovej nie robilam…chyba czas najwyzszy….🙂

  4. olalala Says:

    A wiesz, że ja nigdy pavlovy jeszcze nie jadłam? Ale ja z tym moim piekarnikiem to się trochę boję… Choć tak sobie myślę, że w te wakacje wreszcie się zbiorę i zrobię, póki jeszcze truskawki są😉. Twoja wygląda pięknie, miejmy nadzieję, że moja choć trochę podobna będzie :):).

  5. Aga z zapiecka Says:

    Eweno, też robię za tydzień🙂

    Viridianko, zauważyłam, że mężczyznom bardzo ten deser przypada do gustu🙂

    Gosi@ radzę zbyt długo nie zwlekać😉

    Olalala, w Pavlovej najfajniejsze jest to, że przy dekoracji nie trzeba się starać i tak sie obroni🙂

    Pozdrawiam weekendowo!

  6. Majana Says:

    A cóż Cię tak dłuuuugo nie było? Cieszę się ,ze jesteś i to z tak pysznym, wspaniale wyglądającym deserem. Pavlova jest wspaniała🙂

  7. Aga z zapiecka Says:

    Majanko, ano szukałam czegoś, lekkiego i szybkiego i tak trochę mi to zajęło jak widzisz…😉
    Obiecuję sobie i nie tylko, że takich niezapowiedzianych nieobecności więcej nie będzie. Chyba tęsknię za zimą😉

  8. An-na Says:

    Piękna, po prostu! Imponujący powrót, Aga!

    Jaka ta beza jest w środku – ciągnąca trochę? Bo taką lubię najbardziej…

  9. Aga z zapiecka Says:

    An-no, taaak ciągnąca, trochę jak ta beza na cieście rabarbarowo-truskawkowym https://zapiecek.wordpress.com/2009/05/28/ciasto-z-rabarbarem-i-truskawkami/

  10. Polka Says:

    Aga🙂 Wroc juz na dluzej :*
    Jak bym mogla poprosic zdjecie wnetrza bylabym wniebowzieta! Jestes moja osobista Mistrzynia od Bez :)))

  11. Aga z zapiecka Says:

    Poleczko, nie mam wnętrza😦 a było takie pięęęękne😀 Pavlova szybko znika… niestety.
    Mistrzyni od Bez?? :))) A ja myślałam,że od bez jest tylko jedna😀
    Wróciłam🙂

  12. Bea Says:

    Pieeekna Pavlova! Wierze, ze szybko znika🙂

  13. mi-ika Says:

    Bardzo pieknie wyglada ale pewnie jeszcze lepiej smakuje. Dodaje Twoja stronke do linków i bede odwiedzac. Pozdrawiam😉

  14. Aklat Says:

    Śliczna! Zawsze jak widzę, ten wspaniały deser to żałuję, że u mnie bazy nie wychodzą. Ale jak dorwę jakis piekarnik z prawdziwego zdarzenia to na pewno zrobie.🙂

  15. aneta75 Says:

    a mnie jako psychologowi kojarzy się to z efektem Pawłowa, aż ślinka cieknie na widok tego deserku
    pozdrawiam

  16. dorotahanska Says:

    Mmmmm, jakby jeszcze dało się zjeść z monitora komputera… ach, będę musiała znaleźć wolną chwilę i zrobić takie pyszności.
    Chyba będę często zaglądać, jak się napatrzę, to może mnie to zmobilizuje do zrobienia czegoś takiego🙂.

    Pozdrawiam i zapraszam.

  17. basia Says:

    Ach ta Pavlowa doskonala, to chyba moj ulubiony deser, z truskawkami istny klasyk! Wlasnie planuje z owocami lasu i na widok zapieckowego zdjecia az nie moge sie doczekac🙂

  18. Bea Says:

    Dzieki za wizyte Aga🙂
    Odpowiem Ci tez tu : jako adres mojego bloga do subskrybcji wstaw adres RSS czyli :

    http://www.beawkuchni.com/feed

    Mam nadzieje, ze tak bedzie ok, a jesli nie to daj znac prosze!

    Pozdrawiam serdecznie!

  19. basia Says:

    Aga, wpisze u Ciebie: widze ze podobaja nam sie podobne przepisy – powiem Ci, ze kiedys po lekturze niektorych Twych wpisow mialam to samo wrazenie – tzn. piszesz o bardzo „moich” smakach! No plus te ujecia oczywiscie🙂
    Pozdrowienia sle🙂

  20. mietowka22 Says:

    ale obłędnie wygląda, mnie to już kusi od dłuższego czasu🙂

  21. polka Says:

    Aga :)))))) Nie masz wysjcia musisz napisac cos o sobie :))
    Tu http://table-table.blogspot.com/2009/07/bang-bang-i-hit-ground-bang-bang.html sa szczegoly😛

  22. Maja Says:

    Piekny! Kiedys i ja musze sie zdecydowac na upieczenie Pavlovej… na razie podziwiam tylk wszedzie zdjecia, a bezy to moja ulubiona slodycz🙂

  23. andzia-35 Says:

    Cudownie wygląda!

  24. Bożena Says:

    Pomocy juz drugi raz robię beze i w niczym ,ale to w niczym moje wykonanie jej nie przypomina . Nie wiem co robie nie tak , zawsze staram trzymać sie przepisu . A beza i tak jest brązowa i przypomina raczej biszkopt.
    Bardzo prosze o pomoc .


Skomentuj

