Tort Szwarcwaldzki (Czarnoleski) oraz pocztówka z wakacji

Sierpień 21, 2009

Witam wszystkich bardzo serdecznie po wakacyjnej przerwie. Dziękuję za odwiedziny i komentarze :) Ogromnie sobie cenię Wasze zainteresowanie Zapieckiem.

Musiałam trochę odpocząć od mojej aktywności internetowej, w kuchni zresztą też niewiele się działo, ale teraz wracam z nowymi pomysłami i siłami🙂

tort

Tort Szwarcwaldzki

Schwarzwälder Kirschtorte – najsłynniejszy badeński deser. Jest połączeniem czekoladowego biszkoptu, bitej śmietany oraz wiśni. Doskonały tort na wyjątkowe okazje, nawet w takiej surowej wersji wizualnej🙂 Wg przepisu dorotus76.

Porcja na tortownicę o średnicy 24cm.

Biszkopt czekoladowy:

* 150 g gorzkiej czekolady,
* 150 g miękkiego masła,
* 120 g cukru,
* 6 dużych jajek (oddzielnie białka i żółtka),
* 150 g mąki,
* 1 łyżeczka proszku do pieczenia,
* szczypta soli.

Syrop do nasączenia blatów:

* 75 ml soku/syropu z wiśni,
* 75 ml nalewki wiśniowej (polecam domową).

Masa wiśniowa:

* 150 ml kompotu z wiśni (lub syropu po wiśniach),
* 2 łyżki skrobi ziemniaczanej (mąki ziemniaczanej),
* 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii,
* 50 ml nalewki wiśniowej,
* 500 – 700 g wiśni świeżych, zamrożonych (po odsączeniu wody) lub z kompotu, syropu, itp.

Bita śmietana:

* 3/4 l śmietany kremówki (30-36%) + 1/4 l kremówki (jeżeli chcemy udekorować tort z wierzchu śmietaną).
* śmietan-fix (dodałam 2 saszetki na 750ml kremówki i było ok),
* cukier puder do smaku (opcjonalnie – ponieważ użyłam wiśni z syropu, a nie świeżych nie było potrzeby dosładzania śmietany).

1. Masło zmiksować z roztopioną, lekko ciepłą czekoladą, aż do gładkości.
2. Stopniowo dodawać żółtka i cukier, cały czas miksując.
3. Wsypać przesianą mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia, wymieszać.
4. Białka ubić z solą na sztywno, delikatnie wmieszać do gęstej, czekoladowej masy.
5. Ciasto przelać do wyłożonej papierem tortownicy. Piec w temperaturze 170ºC około 30 – 40 minut (nawet krócej, do tzw. suchego patyczka). Ostudzić, przekroić wzdłuż na 3 blaty.
6. Wymieszać sok/syrop z wiśni z nalewką wiśniową. Odstawić.
7. Przygotować masę wiśniową. W tym celu wszystko dobrze wymieszać (oprócz wiśni), podgrzać i mieszać do zgęstnienia (jak kisiel). Na sam koniec dodać wiśnie, wymieszać delikatnie, odstawić do wystygnięcia.
8. Śmietanę ubić ze śmietan-fixem.
9. Na paterę położyć pierwszy blat ciasta, nasączyć syropem (50 ml).
10. Na nasączony blat wyłożyć połowę masy z wiśni, warstwę bitej śmietany. Przykryć kolejnym blatem, znów nasączyć (kolejne 50 ml), wyłożyć resztę masy wiśniowej i resztę bitej śmietany.
11. Przykryć ostatnim blatem ciasta, lekko przyciskając, nasączyć (ostatnie 50 ml).

Tort z wierzchu i po bokach można udekorować bitą śmietaną, ozdobić wiśniami (mogą być czereśnie koktajlowe) oraz wiórkami czekolady, jak widać na załączonym obrazku odpuściłam sobie tę część zabawy😉. Doszłam do wniosku, że wypływające spomiędzy blatów biszkopta „fałdki” bitej śmietany oraz wystające gdzieniegdzie wiśnie wyglądają całkiem sympatycznie. Dekorację ograniczyłam do polania wierzchu tortu gorzką czekoladą (błąd! Powinnam była czekoladę rozcieńczyć śmietanką… ciężko się kroiło po schłodzeniu😛 ). Przechowywać w lodówce.

Na koniec, zamieszczam pocztówkę z wakacji z dedykacją dla wszystkich tu zaglądających. Pozdrawiam! Aga

pocztowka z wakacji

Odpowiedzi: 19 to “Tort Szwarcwaldzki (Czarnoleski) oraz pocztówka z wakacji”

  1. Bea Says:

    Ooo… Jestes! Mam nazdieje, ze milo spedzilas ten wakacyjny czas🙂
    A dzisiejszy tort prezentuje sie wspaniale!

    Pozdrawiam serdecznie!

  2. gania76 Says:

    Śliczny wyszedł Ci ten torcik.
    A dziś w cukierni widziałam „tort SZWALDZWALCKI” :)))
    Pozdrawiam i witaj po wakacjach!

  3. Aga z zapiecka Says:

    Dziekuje Bea!
    Wakacje bardzo mile i leniwe😉

    Ganiu, bardzo dziekuje🙂
    Tez mialam watpliwosci co do pisowni.. no moze odrobine mniejsze😉

    Rowniez pozdrawiam Was serdecznie!

  4. Tilianara Says:

    Oooo, wróciłaś! Super🙂 I to z jakim wspaniałym tortem🙂 A wakacyjne migawki wspaniałe🙂 Zdałabyś relacje gdzie byłaś, gdyż pięknie się prezentują te miejsca🙂

  5. An-na Says:

    Ale sobie od nas odpoczęłaś! I co za powrót, ho, ho! Ja ten tort znam tylko z cukierni i wyobrażam sobie, że domowy może być naprawdę smaczny🙂

    Pozdrawiam wakacyjnie🙂

  6. majka Says:

    Uwielbiam ten tort. Zawsze gdy jestem w mojej ulubionej kawiarni (w Monschau) to zamawiam kawaleczek🙂

    Ja tez jestem bardzo ciekawa gdzie bylas.
    Pozdrawiam!

  7. Gosi@ Says:

    witaj :)) a tort rewelacyjny!!! klasyka,ale zawsze na czasie i pyszna🙂

  8. Aga z zapiecka Says:

    Hej Tiliu! Kopa lat!🙂 Okazja byla to i tort musial sie pojawic😉
    A wakacje spedzilismy na Mazurach, w Starym Folwarku – 1-sze zdjecie w prawym dolnym rogu, miejsce bardzo klimatyczne i godne polecenia nawet pomimo kilku wpadek (wiecej an temat tego miejsca mozna wygooglac). Zdjecia obok zostały zrobione w Owczarni, 1-sze w kawiarni, kolejne 2 w skansenie. Warto wybrać się do tego skansenu (o ile interesują nas takie rzeczy ;)) znajduje się tam pare ciekawych sprzętów gospodarstwa domowego sprzed wojny np prototyp pralki Frani, gdzie mieszasz pranie przy pomocy korby😉 etc Kawiarnia przy skansenie bardzo fajnie urządzona, miła obsługa, niestety kawa kiepska – z torebki😉 Ale o dziwo dopiero tam udało mi sie kupić pamiątkę z wakacji w postaci książki dotyczącej kuchni Warmii i Mazur. Zdjecie z konikiem zrobilam w Starym Folwarku. Obok zamek w Ketrzynie. Wnetrza niestety nieciekawe. Mam nadzieje, ze udzielilam wyczerpujacej odpowiedzi🙂 Pozdrawiam

  9. Aga z zapiecka Says:

    An-no, odpoczelam, ale nie powiem brakowalo mi Waszej krzataniny w kuchni i tu na blogach😉

    Gosi@ :)) dziekuje pieknie🙂

    Pozdrawiam serdecznie!

  10. Tilianara Says:

    Tak, wyczerpująco🙂 Dzięki wielkie🙂 Zapisałam sobie wszystko i zapamiętuję na przyszłe wakacje i wyjazdy🙂

    Fajnie, że już wróciłaś🙂 Buziaczki cieplutkie przesyłam :*

  11. Aga z zapiecka Says:

    Witaj majko!🙂 Jak kiedys pojade do Niemiec to nie omieszkam sprobowac oryginalu.
    O wakacjach napisalm juz w odpowiedzi do Tilii.

    Pozdrawiam!
    Aga

  12. margot11 Says:

    nareszcie :))))))

  13. Majana Says:

    Och, jakie sliczne zdjęcia!:))
    Widzę,ze wakacje udane🙂 Bardzo się cieszę ,ze wróciłaś i to z tak pięknym tortem! Mniam:)
    Pozdrawiam!

  14. viridianka Says:

    ale sie ciesze ze juz jestes! :)) torcik robilam na urodziny mojej siostry, potwierdzam jest bombowy:))

  15. zawszepolka Says:

    Aga! Wróciłaś! Matko jak Cię długo nie było😦
    Mam nadzieję, że jesteś wypoczęta, że było miło i że będziesz nas raczyć pięnymi przepisami i zdjęciami ;)))
    Tort pycha! Kocham torty :))
    Buziaki Kochana :** Dobrze że już jesteś!

  16. konwalia1952 Says:

    Witaj Aga, ja tez się cieszę, ze juz jestes, przeciez juz sobie nie wyobrazam internetu bez Ciebie no i w kuchni jestem coraz lepsza dzięki Tobie…
    Ucalowanka Agusiu dla wszystkich..c. wanda

  17. Aga z zapiecka Says:

    Margot :*

    Majanko, dzięki Wam znowu się uśmiecham do monitora :))

    Viridianko, ja tez bardzo się cieszę, właśnie nadrabiam zaległości.. Wy w przeciwienstwie do mnie miałyście bardzo „owocne” wakacje w kuchni😉

    Poleczko :** już zakasałam rękawki, choć Ciebie zaskoczyć pieknymi zdjęciami/przepisami będzie trudno🙂

    Ciociu dziękuję serdecznie :))) Całuski dla Was!

  18. buruuberii Says:

    Ten tort mimo tej ‚surowosci’ jak piszesz kusi, ilez to razy mialam go zrobic…🙂
    Wlasnie sobie podczytalam, ze bylas na Mazurach Aga i ciekawa pamiatke kupilas – nieco zazdroszcze!

  19. Aga z zapiecka Says:

    Basiu, znam to uczucie znam🙂 Kiedyś przyjdzie i na niego czas i lepiej dla Ciebie żeby to było w miare szybko😉

    A pamiątką chętnie się podzielę🙂


Skomentuj

