Tort czekoladowo – cytrusowy

Listopad 11, 2009

tort dla Gaby1

tort dla Gaby2

Tort czekoladowo – cytrusowy

To tort dla naszej Córeczki. Lekki i orzeźwiający. Teraz wydaje mi się, że jasny biszkopt byłby lepszy, choć z czekoladowym wygląda efektowniej.

Pierwotnie tort miał być czekoladowy, z różowymi świnkami taplającymi się w czekoladowym błotku, ale pech chciał że… różowy lukier plastyczny dotarł po imprezie😐

Forma o średnicy 24 cm.

Biszkopt genueński:

* 187 g przesianej mąki pszennej (w wersji czekoladowej zamiast 187 g mąki, bierzemy 137 g mąki i 50 g kakao),
* 6 jajek o temperaturze pokojowej, średniej wielkości,
* 187 g cukru,
* 45 g masła, rozpuszczonego i wystudzonego,

+ odrobina masła do wysmarowania formy.

Poncz:

* 1 szklanka świeżo zaparzonej mocnej herbaty,
* 1 łyżka soku z cytryny,
* 1 łyżka cukru,
* 2 łyżki rumu.


Lemon curd:

* sok i skórka otarta z 1 pomarańczy i 1 cytryny,
* 1/4 szklanki cukru,
* 1 jajko,
* 1 żółtko,

* 3 dag masła,

Krem cytrusowy:

* 400 ml śmietanki kremówki 36%,
* cukier puder do smaku,
* śmietan fix (dałam 1 saszetkę),
*
lemon curd.

Dodatkowo:

* około 300 ml śmietanki kremówki,
* cukier puder do smaku,
* śmietan fix,
* jadalne perełki.

1. Rozgrzewamy piekarnik do 190°C. Formę smarujemy masłem i lekko oprószamy mąką.
2. Jajka i cukier wkładamy do miski i roztrzepujemy na gładką masę. Ubijamy jeszcze przez 12 minut mikserem, na średnich obrotach. Masa powinna powoli spływać z trzepaczki.
3. Dodajemy mąkę (lub mąkę + kakao) delikatnie mieszając.
4. Dolewamy masło i mieszamy ostrożnie.
5. Ciasto przelewamy do formy i pieczemy około 30 minut. Sprawdzamy patyczkiem czy jest gotowe.
6. Studzimy na kratce. Odstawiamy do ostygnięcia na 3-4 godziny.
7. Przygotowujemy poncz: w tym celu mieszamy wszystkie składniki razem i gotowe🙂
8. Przygotowujemy lemon curd: Sok i skórkę z owoców, cukier, jajko i żółtko ubijamy na parze aż otrzymamy krem o konsystencji delikatnego budyniu (ubijanie trwa około 30 minut). Dodajemy masło, mieszamy i odstawiamy do przestudzenia, a następnie do lodówki.
9. Przygotowujemy krem: ubijamy dobrze schłodzoną kremówkę na sztywno razem ze śmietan fixem, dodajemy lemon curd i cukier puder do smaku (jeżeli istnieje taka potrzeba).
10. Ząbkowanym nożem przekrawamy biszkopt na 3 równe blaty. Ponczujemy. Przekładamy kremem, dociskamy lekko i odstawiamy do lodówki.
11. W tym czasie ubijamy 300 ml kremówki, z odrobiną cukru pudru i śmietan fixem. Wyjmujemy tort z lodówki, na wierzch i boki wykładamy bitą śmietanę, wygładzamy dużym i szerokim nożem. Dekorujemy perełkami. Odstawiamy do schłodzenia.

Przepis na biszkopt pochodzi z książki M. Roux pt.: „Jajka”.
Przepis na lemon curd wzorowany na przepisie Elki z Cincina.
Przepis na poncz pochodzi z książki pt.: Kasia, Pieczenie to tyle radości!

Odpowiedzi: 22 to “Tort czekoladowo – cytrusowy”

  1. Gosi@ Says:

    oblednie piekny i wykwintny i musi byc przepyszny!!!!
    Pozdrawiam🙂

  2. majka Says:

    Wyglada niezwykle uroczyscie🙂 A smak to moge sobie tylko wyobrazic…

  3. gosiaa99 Says:

    Slicznie wyglada:) ale te swinki tatlajace sie w blotku mnie zaciekawily :)))

  4. wiosenka27 Says:

    Iście królewski tort:) I te perełki cudownie nadają dostojności:)

  5. poswix Says:

    Jest przepiękny… Jak dla królowej śniegu. Cudo miód malina!🙂

  6. Aga z zapiecka Says:

    Dziękuję ślicznie🙂
    Perełki przyszły mi do glowy w ostatniej chwili, bo do ostatniej chwili czekałam na przesyłkę😦
    A tort ze świnkami można obejrzeć np tutaj http://fotoforum.gazeta.pl/72,2,777,77622245,77622245.html

    Pozdrawiam serdecznie
    Aga

  7. Bea Says:

    Niesssamowity! Pieknie sie prezentuje! Jestem pewna, ze smakowal nieziemsko🙂

    Pozdrawiam!

  8. magda k. Says:

    wspaniały tort, a te perełki na nim wyglądają super, jestem pewna, że córeczce się spodobał🙂

  9. zemfiroczka Says:

    Uła! Rewelka! A Gaba zadowolona?😉

  10. Aga z zapiecka Says:

    Bea :))

    Magda k., zemfiroczka dzięki🙂
    tja.. Gaba zadowolona.. najbardziej z baloników ;D Tort był chyba dla niej zbyt skromny😉

  11. margot11 Says:

    śliczny, takie dekoracje bardzo lubię , proste , delikatne jak mgiełka

  12. zawszepolka Says:

    Aga pieeeeeekny!!!! Jeju jaki on jest wysoki! Upieczesz mi taki?🙂 Na swieta bede w Zamosciu :DD

    :*

  13. Nette7 Says:

    Wow, wspaniały! Przepis zapisuje, bo bardzo mi się podoba połączenie śmietanki z lemon curdem. Wykorzystam pewnie na najbliższą imprezę- tylko biszkopt zrobię wg swojego przepisu, bo te z masłem mi nie wychodzą…😉

  14. fellunia Says:

    Ale elegancki tort, z wierzchu idealnie biały a w środku ciemny biszkopt, bardzo oryginalny no i połączenie cytrynowego kremu i czekoladowego biszkoptu też mi się podoba, musi być przepyszny.

  15. zemfiroczka Says:

    Aha! Cudowne zdjęcia! – Chciałam dodać😉

  16. Aklat Says:

    Piękny! i taki dostojny🙂 Nic tylko podziwiac🙂

  17. viridianka Says:

    przepiękny jest! byłabym zachwycona takim tortem, a ten świnkowy kojarzę, już gdziesik takowy widziałam, strasznie śmieszny – dla dzieciaczków jak znalazł😛

    ps. chrrrupiący tort bezowy polecam bardzo – to jeden z moich naj naj :))

  18. polinqa Says:

    zdecydowanie z ciemnymi spodami wygląda efektowniej🙂 swoją drogą lukier plastyczny zawsze możesz zrobić sama, gdyby kiedyś na czas znowu nie dotarł🙂 tym razem jednak uważam, że wyszedł Ci śliczny tort, świnki są znane, a ten jest śliczny!!!🙂

  19. Majana Says:

    Jaki piękny tort i przepiękne zdjęcia!
    Wszystkiego najlepszego dla Córeczki!:)

  20. buruuberii Says:

    Aga, juz rozumiem dlaczego salatka z buraczkami skojarzyla Ci sie z polewa cukrowa🙂
    Tor jest obledny, powiem Ci ze jak dla mnie to chyba lepiej, ze nie bylo swinek, bo ten jest piekny, ale Gaba pewnie mialaby wtedy wieksza radosc gdyby te swinki w czekoladzie sie jednak taplaly… ALe nic sto lat wielkie dla Malej, Ciebie sciskam mocno :*
    PS. W pt spotkam sie z podarkiem od Ciebie, zdam relacje jak najszybciej🙂

  21. aga-aa Says:

    jak on się pięknie prezentuje!

  22. Aga z zapiecka Says:

    Margot dzięki, ja również lubię delikatne dekoracje, ale niektóre maluchy lubią przepych🙂

    Polko :-)) dobra ale nie zapomnij o ketchupie😉

    Nette7, krem oczywiście polecam bo jest taki delikatny, można podać jako deser w pucharkach przybrany owocami, no świetny jest🙂 A biszkopt też jest super, piekłam kilka razy i się nie zawiodłam, ale nie będę Cie namawiać, gdyż sama miewam kłopoty z niektórymi sprawdzonymi przepisami.

    Felluniu miło mi bardzo :))

    Zemfiroczko :)) no nie do końca są takie jak chciałam.. ale miło, że się podobają🙂

    Aklat dziękuję🙂

    Viri, dzięki a Twój bezowy zrobię przy najbliższej okazji🙂

    Polinqa dziękuję🙂

    Majanko :*

    Basiu dziękuję :))
    Torty śniły mi się po nocach, ale na szczescie juz z tego wychodzę😉
    Już się boję.. mam nadzieję, że smak Cię nie rozczaruje🙂

    Aga :-)dzięki!

    Pozdrawiam serdecznie
    Aga


Skomentuj

